Ara

Nurettin Topçu ve/veya Sosyalizm





Mollaer'in bu çalışmasını Michael Löwy ve Robert Sayre'nin "İsyan ve Melankoli: Modernleşmeye Karşı Romantizm" (Versus Yay., 2007), Max Blechmann'ın derlediği "Devrimci Romantizm" (Versus Yay. 2007) ve Ernst Bloch'un "Umut İlkesi" (İletişim, 2008) ile karşılaştırmalı olarak inceleyen Tanıl Bora'nın sol bir romantizm arayışı güttüğü "Romantik anti-kapitalizme ihtiyacımız yok mu?: Kapitalizme kahretmek" (Birikim, S. 228) ve "Otomobilin Şerri: Nurettin Topçu'da Anti-modernist Buğz, Teknoloji Sıkıntısı ve Otomobil Nefreti", Ünal Nalbantoğlu'na Armağan içinde (İletişim, 2008) ve "Peygamberâne ve 'geveze'?: Ernst Bloch ve Eleştirel Teori: Akrabalıklar ve mesafeler" (Toplum ve Bilim, S. 110) başlıklı kafa karıştırıcı yazılarını ayrıca öneriyorum.




Nurettin Topçu'nun düşünceleri, dünyada ve ülkemizde izlerini gördüğümüz, maddi ve manevi birçok konulardaki sorunlar açısından düşünüldüğünde, temel öğeleriyle insanlığın karşısındaki toplu tehditlere karşı belirli bir bakış açısını insana gösterir. Kitapta, Nurettin Topçu'nun düşüncelerinin kuramsal bir analizini yapmaya çalışılmış ve iki temel kavram öncelikli olarak göz önünde bulundurulmuştur: 'Anadolu sosyalizmi' ve 'romantik anti kapitalizm'. Anadolu sosyalizmi, Topçu'nun bazı yazılarında kullandığı ve düşüncelerinin üç önemli ayağı olan İslamiyet, Anadoluculuk ve sosyalizmi kapsayan bir kavram. Romantik anti kapitalizm ise gerek Topçu�nun yazılarında, gerekse Topçu üzerine yapılmış çeşitli araştırmalarda daha önce değerlendirilmemiş bir analitik kavram. Dolayısıyla bu çalışmanın özgün iddiası, Topçu�nun düşüncelerinin Türkiye�de romantik anti kapitalizmin önemli boyutlarından birini oluşturduğu ya da Anadolu sosyalizmini çözümlemek için romantik anti kapitalizmin önemli bir analitik (ve eleştirel) kavram sunabileceğidir. Çalışma, Topçu literatürünü ve onun düşüncesindeki temel kavramları, Anadolu sosyalizminin ahlâk felsefesi olan �isyan ahlâkı�nı, ahlâk felsefesi, hareket felsefesi, tasavvuf felsefesi ve rasyonalite gibi temalar birlikte, Anadolu sosyalizmi, modern Türkiye�de siyasi düşünce, Topçu�nun düşünceleri çeşitli yazılarla birlikte karşılaştırmalı olarak ele alıyor.

İçindekiler

SUNUŞ / 5
1. BÖLÜM :ANADOLU SOSYALİZMİNE GİRİŞ / 15
Nurettin Topçu Literatürüne Eleştirel Bir Bakış / 17
İsyan Ahlâkı / 21
Entelektüel Tasavvufçuluk / 26
Eleştirel ve Kurucu Felsefe / 28
Anadolu Sosyalizmi / 31

2. BÖLÜM: RUHUN METAFİZİK AYAKLANMASI / 35
Anadolu Sosyalizminin Ahlâkı ya da İsyan Ahlâkı�nın Etik ve Felsefi Temelleri / 37
Giriş / 37
Hareket Felsefesi: Deontolojinin Ardından / 38
Spiritüalist Pozitivizm Geleneği: Modern Bilimin Evcilleştirilmesi ve Pozitivizme Karşı Metafizik / 40
İsyan Ahlâkı: Yeni Bir Etiğe Doğru / 47
İsyan Ahlâkının Metafiziği: Tasavvuf / 56
İsyan Ahlâkı Versus Araçsal Rasyonalite / 64
Sonuç / 74

3. BÖLÜM: TÜRKİYE SOSYALİZMİNE BİR KATKI / 77
Türkiye'nin Düşünce Dünyasında Anadolu Sosyalizmi / 79
Solun Sınırları / 79
Türkiye Sosyalizmine Katkı / 81
Erken Cumhuriyet Döneminde Hareket Dergisi: Devrim Kendi Evlatlarını Yiyor / 87
Birinci ve Üçüncü Yolun Geriliminde Muhafazakârlık / 92
Nurettin Topçu'da Sol Düşünce / 95
Türkiye�nin Düşünce Dünyasında Anadolu Sosyalizmi / 105

4. BÖLÜM: NURETTİN TOPÇU JANUS'U ÜZERİNE / 109
Nurettin Topçu Janus'u Üzerine / 111
Küresel Bir Dünyada Anadolu Sosyalizmi / 111
Yahudiler ve Sosyalizm ya da Karanlık mı Aydınlık mı? / 112
Metodolojik Öneri / 120
Kemalizm, Doğuculuk, Batıcılık / 128
Eleştirel Seçenekler / 128
Eleştirel Anlama / 130

5. BÖLÜM: ANKARA'DAN TAŞRALI'YA, KUYUCAKLI YUSUF'TAN TUTUNAMAYANLAR'A / 133
Türkiye'de Romantik Anti Kapitalizm / 135
Giriş / 135
İnkılâbın Sönmüş Ruhu ve Taşralı'nın Aşkın Yurtsuzluğu / 139
Taşralı'dan Kuyucaklı Yusuf'a Romantik Anti Kapitalist Çelişki / 150
Tutunamayan Taşralı'nın Rasyonelleşmeyle İkircikli İlişkisi / 173
Sonuç / 182

196 sayfa
Ekim 2007

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder